foredrag

INDUSTRIENS

FOREDRAGSFORENING

- Bliv klogere, bliv underholdt, bliv provokeret!

KOMMENDE FOREDRAG

Onsdag 2 september 2020

kl. 19.00 i Biografsalen

Lars Bisgaard

Chr. 2 og Det Stockholmske Blodbad

I år markerer svenskerne, at det er 500 år siden, at Christian 2. lod gennemføre Det Stockholmske Blodbad.  For dem var de 82 henrettede svenskere begyndelsen til landets løsrivelse fra den nordiske union, og hvad der blev til et århundrede langt opgør med Danmark om førertrøjen i Skandinavien. Men hvad skete der egentlig i efteråret 1520, og hvordan kunne det komme så vidt? Herom er danske og svenske forskere langt fra enige, ja faktisk er de rygende uenige. Foredraget vil skitsere baggrunden for blodbadet ved at følge udviklingen fra 1501, hvor svenskerne gjorde oprør mod Christian 2.s far, Kong Hans, frem til byens overgivelse til Christian 2. i september 1520. Men det egentlige fokus vil være på begivenhederne i november og det retsopgør, der udviklede sig i kølvandet på kongens kroning 4. november 1520.

Lars Bisgaard, Davinde, er phd og lektor ved historiestudiet i Odense. Han har især beskæftiget sig med Middelalderen og har senest udgivet den anmelderroste biografi Christian 2.

Onsdag 7. oktober 2020

kl. 19 i Biografsalen

Anna Dinesen

Tove Ditlevsens dramatiske liv

Få forfattere har som Tove Ditlevsen formået at fænge læsere fra alle samfundslag. Den rodløshed, angst, sårbarhed og ensomhed hun beskriver i et enkelt og klart sprog, er igen blevet aktuel i nutidens bekendelseslitteratur, hvor flere unge forfattere ser hende som deres forbillede.

Tove Ditlevsen fortjener at blive husket for sine romaner, digte og de hudløst ærlige erindringsbøger, hvor hun fortæller åbent om sin tid som narkoman og alkoholiker.

Nye bøger om og af Tove Ditlevsen udkommer den dag i dag, og hendes sange fra filmen Barndommens Gade synges og kendes af de fleste.

Anna Dinesen læser op fra Tove Ditlevsens spændende værker og fortæller om hendes dramatiske liv.

Anna Dinesen, Struer, er cand.mag I dansk og idehistorie og folkeskolelærer. Hun har undervist på VUC og er foredragsholder og oplæser samt tillige formand for Gimsing Sognehøjskole.

Onsdag 4. november 2020

kl. 19 i biografsalen

Poul Petersen

Trankebar:

Fra tropekoloni til dansk-indisk kulturcenter

Danmark er et lille land, men vi danskere har gennem historien afsat nogle aftryk på den store verden.

I 1618 afgik fem skibe fra København mod Asien. Kong Christian 4. var gået sammen nogle med københavnske forretningsfolk om at anlægge en handelskoloni, hvorfra danske skibe skulle hjemføre eftertragtede varer som peber. Eventyret endte med at skibene næsten to år senere landede på Coromandelskysten i Sydindien. Lederen af delegationen lejede et stykke land og opførte en borg på størrelse med Kronborg, som fik navnet Dansborg, mens kolonien fik navnet Trankebar.

Trankebar var dansk i 225 år, indtil den i 1845 blev afhændet til Briterne.

Vi Danskere må have opført os rimeligt pænt, for da vi, en lille flok fynboer, kom til Trankebar i 1980’erne, oplevede vi, at ordene ”Denmark” og ”Danish” havde en positiv klang hos lokalbefolkningen i Trankebarområdet, siger Poul Petersen.

Dengang – for 30-40 år siden – var glansen for længst gået af den gamle handelsstation, som var præget af betydeligt forfald.

Det satte vi os for at genoprette. I 2002 renoverede vi den første del af Fort Dansborg, for at fortsætte med gravsteder på den danske kirkegård og Guvernørhuset. Det blev domicil for Dansk-Indisk Kulturcenter med Trankebar Maritime Museum og Dronningens Historiske Bibliotek… og indimellem giver vi under vore ophold i Trankebar undervisning i vores fælles dansk-indiske kultur og historie på de lokale skoler og seminarier om aftenen.

For tiden er vi ved at renovere Kommandantens hus på Dronningensgade, hvor den danske guvernør har boet. Vi har den store glæde at vi gennem årene hele tiden har modtaget små donationer, som har hjulpet os på vej.

En af vores faste støtter er Dronning Margrethe, som fem gange har doneret penge til vores arbejde.

En af de største glæder, jeg har ved arbejdet i Trankebar, er, når jeg kan modtaget et hold elever fra Vestfyns Efterskole og fortælle dem historien på stedet.

Poul Petersen, Tommerup, er formand for Foreningen Trankebar og tidligere forstander på Vestfyns Efterskole.

Foreningen Trankebar blev stiftet i 2002 og har til formål at bevare de danske bygningsværker i Trankebar og formidle kendskabet til Trankebars betydning for Danmark og forholdet mellem Indien og Danmark.

Yderligere information på

www.foreningen-trankebar.dk

Onsdag 2. december 2020

kl. 19 i biografsalen

Klaus Møller

Mine år i Grønland

Tag med på en fantastisk rejse i Grønland, fra Disko til Qaanaaq og fra Østkysten til Nuuk, når

Klaus Møller fortæller om sine år i Grønland og læser digte op fra sin bog ”Tumit – Spor i mig af Grønland”.

Klaus Møller boede med sin familie og arbejdede som lærer mange år i Grønland for at vende tilbage til Danmark for 12-13 år siden. Men hans søn, svigerdatter og to børnebørn bor stadig i Nuuk. Så han kommer til Grønland flere gange om året, ofte i længere perioder, og har på den måde et fint billede af det nuværende, selvstyrende Grønland og det Grønland, som var for nogle år siden.

I Nuuk er der sket en eksplosiv udvikling, mens der i små byer og bygger på alle måder, bortset fra en vis fraflytning, er sket meget lidt de senere år, siger Klaus Møller.

For et par år siden udgav han digtsamlingen ”Tumit – Spor i mig af Grønland” med indtryk og oplevelser fra årene nordpå. I sit foredrag vil Klaus fortælle historierne bag digtene og læse nogle af dem op. Han vil også vise billeder fra Grønland, især de smukke akvareller, som Jette Jørgensen har malet til bogen, og nogle af sine egne fotos.

Det bliver en både livsbekræftende og tankevækkende aften, når Klaus Møllers fortæller os om sine personlige oplevelser, om stederne, naturen, menneskene og den grønlandske kultur.

Klaus Møller, Billeshave, er forfatter og pensioneret lærer.