foredrag

INDUSTRIENS

FOREDRAGSFORENING

- Bliv klogere, bliv underholdt, bliv provokeret!

Onsdag den 6.marts klokken 19 - Biosalen

Jesper Grønkjær i Nordkorea:

En førstehåndsberetning fra verdens strengeste diktaturstat

Tryllekunstner og tv-debattør Jesper Grønkjær rejser kloden rundt for at skabe smil.

Særligt er han kendt for sine anmelderroste bøger og tv-dokumentarer, hvor han begiver sig ind i lukkede miljøer. Han har besøgt massemordere i Mellemamerika, kannibaler på Ny Guinea og munke i Tibet. Og så har han udfordret skæbnen i diktaturstaten Nordkorea.

Planen var enkel, men udførelsen svær: At rejse ind i verdens mest lukkede land, og dér sprede dansk humor blandt de sky nordkoreanere.

Ved ankomsten til landet blev han modtaget af to vagter, der overvågede ham under hele turen. Hans pas blev taget fra ham, og om aftenen blev han lukket inde på hotellet. Han blev afskærmet fra lokalbefolkningen, som han hverken måtte tale med eller fotografere. Til daglig blev det til mange timers påtvungen kørsel for at komme ud at se de monumenter og statuer, der alle havde det ene mål at hylde præsidenterne fra Kim-dynastiet.

Jesper Grønkjær har netop også været i Sydkorea, hvor det, som den første dansker forfatter, er lykkedes ham at lave interviews med nordkoreanske afhoppere, der fortæller om deres flugt og det samfund, som han blev nægtet at se.

Det er på en gang humoristiske og tankevækkende personlige fortællinger foredraget byder på. Det hele krydres med fotos og tv-klip- og med et indblik i Korea-krigen og den politik, der har skabt et land, der er både gådefuldt og mystisk.

Jesper Grønkjær er forfatter, tryllekunstner og samfundsdebattør på TV2 Østjylland.

Entré 80 kroner; dog kun 60 kroner for medlemmer af Industriens Foredragsforening og Vissenbjerg Borger- og Kulturforening.

Entréen inkluderer kaffe og småkager.

Onsdag 3. april klokken 19 - Galleriet

Jakob Høvsgaard og Johnny Harboe:

Dannebrog gennem 800 år

I 2019 fejrer Dannebrog 800 års fødselsdag. Fortællerduoen Høvsgaard og Harboe belyser gennem otte fortællinger Dannebrogs betydning for den danske folkesjæl igennem de 800 år, der er gået, siden flaget ifølge myten faldt ned fra himlen under slaget ved Lyndanisse i år 1219.

Fortællingerne vil bringe publikum vidt omkring. I krig, til jul, på ferie, på havet og til landskamp; Dannebrog har været allestedsnærværende i al den tid danskerne har kaldt sig for danske. Af samme grund klinger spørgsmålet om, hvad det vil sige at være dansk, med i alle fortællingerne.

Høvsgaard & Harboe er en fortælleduo, der tilbyder fortællearrangementer til et bredt publikum. Med massiv erfaring fra friskoleverdenens tradition for det levende ord leverer de tankevækkende og underholdende fortællinger til alle aldersgrupper.

Jakob Høvsgaard er cand. mag. i historie og friskolelærer ved Middelfart Friskole.

Johnny Harboe er mag. art. i litteraturvidenskab, forfatter og friskolelærer ved Kertemindeegnens Friskole.

Entréen inkluderer kaffe og småkager.

KOMMENDE FOREDRAG